Itse olen sitä mieltä, että se on tämän päivän markkinointivälineistäsi ehkä tärkein ja edullisin, mutta se johtuu siitä, että olen perehtynyt asiaan niin paljon, että tiedän sen olevan tärkein ja edullisin. Lisäksi tiedän, että yritykset käyttävät sitä liian vähän nimenomaan juuri siihen tarkoitukseen, mihin se oikeasti on tehty: myynnin lisäämiseen.
Tiedän, mitä jotkut teistä ajattelevat: Ei uutiskirjettä kannata tehdä, kun on sosiaalinen media. Tai uutiskirjettä nyt julkaisee kaikki. Tai mitä hyötyä siitä oikein voisi olla? Eikös se ole vain nätti sähköpostiviesti, joka tukkii kaikkien postit? Kuka niitä nyt lukee ylipäätäänkään? Tai sähköposti nyt on ihan passé jo muutenkin.
Pureskelen yhä kynääni ja mietin. Jotta voisit nähdä uutiskirjeen merkityksen markkinoinnissasi, sinun tulisi ymmärtää, miksi kontaktilista on tärkeä. Jotta voisit nähdä, mitä hyötyä on listasta, sinun pitäisi tietää, mitä sillä voi saavuttaa. Keksin siis päästäni esimerkin, jossa on rahtu totuutta. Sanon siis, että keksin sen päästäni, ja kaikki yhtäläisyydet reaalielämän kanssa ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Paitsi, että jollekin jossain tarina on tosi.
Tarina alkaa näin: Olipa kerran mies, joka toimi yritysvalmentajana ja myös henkilökohtaisen kasvun valmentajana. Mies teki töitä yllättäen lännessä, rapakon takana, onnen maassa, jossa ihmiset olivat tottuneet haaveilemaan suuria. Hän aikoinaan aloitti kontaktilistansa rakentamisen pienestä, reilusta kymmenestä hengestä, ja alkoi jakaa vinkkejä ja ideoita siitä, kuinka elämästä voisi tulla onnellisempaa ja rikkaampaa niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Neuvot olivat hyviä, ikiaikaisia ja hyväksi havaittuja ja ihmiset alkoivat jakaa niitä eteenpäin. Miehen jakelulista kasvoi. Listalla alkoi olla jo reilu tuhat ihmistä. Samaan aikaan miehen mieleen tuli järjestää tilaisuus, jossa kaikki nämä hyvät jutut kerrattaisiin ja ihmiset voisivat kertoa kokemuksistaan toisilleen. Mies kirjoitti listalla oleville ihmisille ja kertoi ideastaan. Ihmiset innostuivat ja mies järjesti tilaisuuden, johon ilmoittautui 300 ihmistä. Kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan, mutta onnekkaat 300 ostivat pääsylipun tapahtumaan, joka maksoi 100 euroa (rapakon takana siis taaloja tietenkin). 300 x 100 = 30 000 euroa
Miestä harmitti, kun kaikki halukkaat eivät päässeet mukaan, niin hän päätti videoida tilaisuuden ja laittoi jälleen kerran postia listalleen, että myy videon tilaisuudesta hintaan 70 euroa. 300 osallistujasta puolet osti videon muistoksi. 150 x 70 = 10 500 euroa Niistä, jotka eivät olleet päässeet mukaan tilaisuuteen, videon osti 400 listalla ollutta ihmistä. 400 x 70 = 28 000 euroa
Video oli niin suosittu, että se meni kaupaksi aina, kun hän otti sen uutiskirjeessään puheeksi. Lista oli vuodessa kasvanut 2500 nimen tuntumaan. Vuoden aikana hän oli myynyt videota listansa kautta edellisten lisäksi: 700 kpl. 700 x 70 = 49 000 euroa. Yhteensä siis yksi videoitu tapahtuma oli generoinut miehelle myyntiä: 117 500 euroa.
Nyt mene katsomaan viimeisintä verolappuasi, mitä lukee vuosiansioiden kohdalla? Vietä hiljainen hetki miettien, mitä kaikkea sen summan ansaitsemiseksi olet tehnyt viime vuoden aikana? Veikkaan, että olet tehnyt enemmän kuin videoinut yhden tapahtuman ja laittanut 10 sähköpostiviestiä. Kuulen, jo vastalauseiden myrskyn, kun sanot, että niin Amerikassa, mutta ei täällä. Jos et vielä ole huomannut, niin voin kertoa, että sosiaalinen media on tuonut Euroopan, Aasian ja Amerikankin luoksesi. Halusit tai et, globaali markkina on ovellasi. Nyt sinä päätät, mitä sillä teet. (Nyt mene tekemään omaa uutiskirjettäsi. Tässä linkkivinkki erinomaiseen uutiskirjepalveluun, joka on edullisuutensa lisäksi toimiva: http://mariuusitalo.aweber.com/)
Jos haluat nähdä, minkälaista uutiskirjettä itse julkaisen, Menolippu Menestykseen -uutiskirjeen voit tilata tästä, tai voit tutkailla aiemmin tänä vuonna ilmestyneitä uutiskirjeitä tästä. Tilaamalla uutiskirjeen osoitteesta http://www.proceedtosucceed.fi/ saat muutaman muunkin herkun, jota et ihan heti arvaisi. Esimerkiksi ilmaisen viestinnän oppaan Porot kurkussa. Oppaasta löydät käytännön vinkit, kuinka viestintää voi lähteä yrityksessä kehittämään eteenpäin ja kuinka ensimmäiset askeleet sosiaalisessa mediassa otetaan.


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Lisää kommenttisi tähän!