torstai 22. huhtikuuta 2010

Miten yrittäjyydestä tehdään kivaa?

Åbo Akademin liiketaloustieteen professori Alf Rehn on mielenkiintoinen tapaus, jonka tekemisiä ja sanomisia kannattaa seurata. Tällä kertaa Rehn kolumnoi Turun Sanomien verkkolehdessä yrittäjyydestä – ja ah, millä tavalla: http://www.ts.fi/online/mielipiteet/kolumni/104664.html

Miksi ihmeessä yrittäjyydestä muuten puhutaan valtamediassa aina samoin, molliotteisin nuotein? Näin tuoreena yrittäjänä saan välillä kahvinporot kurkkuuni selatessani vaikkapa yrittäjien omia aviiseja. Kyllä on niin surkeaa, että. Ihan kuin yrittäjä eläisi ihan eri maailmassa kuin muut – ja se maailma on täynnä uhkia, riskejä, yllättäviä verokarhun yhteydenottoja ja ilkeitä lainsäätäjiä.

Eihän tuollaista kukaan jaksa. Käännetäänpäs homma 180 astetta kaakkoon ja mietitään, millaista olisi positiivinen julkisuus. No ensiksi voitaisiin kertoa enemmän niitä positiivisia tarinoita; kertomuksia yrittäjistä ja yrityksistä, jotka ovat porskuttaneet lamojen läpi ja tehneet hyvää tulosta. Voitaisiin kertoa vaikkapa sellaisista ratkaisuista, joita jokin yritys on kekannut omaan ongelmaansa. Ja hei, ei aina tarvitse odottaa, että joku media keksii ne jutut. Niitä voi myös itse aktiivisesti tarjota medialle.

Nuoria kannattaa kuunnella aina muutenkin, mutta varsinkin tässä asiassa. Sieltä löytyy intoa, uskallusta ja sellaista draivia, joihin me vanhat käävät emme enää kykene.

Yrittäjyys on yksilölaji siinä mielessä, että jokainen yrittäjä luo oman maailmankuvansa mukaisen yrittäjäkokemuksen. Niinpä pessimistin maailma on useimmiten harmaa, täynnä riskejä ja harha-askeleita. Vastaavasti valoisampi tyyppi kääntää vastoinkäymisetkin vahvuuksiksi ja näkee lasinsa aina puolitäytenä.

Ja jotenkin minusta tuntuu, että tämä jälkimmäinen vastaa paremmin sitä, mistä yrittäjyydessä on kysymys: siitä, että yrittää ja yrittää.

-minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!