perjantai 11. joulukuuta 2009

Sosiaalisen median tärkein päätös - valitaan, mitä ei tehdä


Myyn pienemmille yrityksille sosiaalisen median tuotetta, joka on helppo toteuttaa, nopea rakentaa ja sosiaalista mediaa osaamattomankin helppo ostaa. Muutaman päivän työllä pystyn asiakkaan kanssa yhdessä ratkaisemaan valtaosan yrityksen sosiaalisen median haasteesta. Monimutkainen asia on voitu paketoida selkeäksi kokonaisuudeksi siksi, että en myy nippelitiedon nappulatriviaa, se tulee kaupan päälle. Knopit ja niksit siihen, kuinka sosiaalisessa mediassa pärtsätään on helppo oppia. En myöskään maalaa syntyjä syviä ja ala teettää yrityksellä asiakastutkimusta tai laaja-alaista kartoitusta. Lähestyn asiaa kolmesta peruspalasta, jotka jokaisen yrittäjän on hyvä aika ajoin kysyä itseltään:

1. Mitkä ovat yrityksen perusviestit?
2. Mitkä ovat yrityksen kohderyhmät?
3. Mitkä viestintäkanavat soveltuvat yrityksen tarpeisiin, tapoihin ja resursseihin?

Varsin selkeän yhteistyöprosessin päätteeksi asiakas saa käteensä konkreettisen toimenpidesuunnitelman, jo valmiiksi toteutetun työkalujen käyttöönoton, tiedonkeruuprosessit ja tavat mitata menestystä. Lisäksi niistä on karsittu pois kaikki ne sosiaalisen median rönsyt, jotka eivät vie yrityksen liiketoimintaa eteenpäin.

Tämän päivän haaste ei ole viestintäkanavien löytäminen tai käyttöönottaminen. Haaste löytyy siitä, mitä ei valita mukaan. Sosiaalisen median käyttöönotto ja rakentaminen osaksi yrityksen markkinointiviestinnän suunnitelmaa on avain toimivaan sosiaalisen median hyödyntämiseen. Silloin se tukee liiketoiminnan tavoitteita – ja oikeasti, mitään muuta tapaa ei järkevästi voisi edes perustella.

Laita nupit kaakkoon ja talla lautaan sosiaalisessa mediassa ihan vapaasti. Varmista vain, että sinulla on jonkinlainen kartta, jota seuraat ja riittävästi pitkäjänteisyyttä pitääksesi vauhtia yllä.

Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!