tiistai 15. joulukuuta 2009

Lanka & kennel

Minulla on paljon muistoja entiseltä asuinpaikkakunnaltani Pirkanmaalta. Yksi ehkä lähtemättömimmin mieleeni jäänyt muistikuva on erään paikallisen kaupan kyltti, jossa legendaarisesti yhdistetään käsityö- ja lemmikkieläintuotteet. Muistan astuneeni kaupan ovesta sisään silloin kauan sitten.Mitään en ostanut, mutta vieläkin haistan nenässäni koirien kuivamuonasäkeiltä tuoksuvat villalangat.

Melko yllättävä tuotesortimentti, siis. Sittemmin olen törmännyt muihinkin vastaaviin esimerkkeihin näistä tuotestrategialtaan huippuunsa hiotuista tapauksista; vieläköhän toimii se firma, joka ennen mainosti kiinteistönhuoltoa ja enkeliterapiaa? Tai se, jossa samalla käynnillä saattoi pesettää paitansa ja tilata poronpaistit?

Ei siinä mitään, tässähän on kai kyse siitä yrittäjän kuuluisasta vapaudesta. Joskus käy niin, että liiketoiminta muotoutuu yrittäjien kiinnostuksen kohteiden ympärille kuin itsestään. Kysyntääkin on ja kaupan ovi käy.

Mutta väitän, että mitä kunnianhimoisempaan bisnekseen mennään, sitä tarkemmin tuotteita tai palveluita syynätään ja peilataan yrityksen strategiaan. Ai miksi? No ainakin kahdesta syystä; ensimmäiseksi kunnolla funtsitut ja tuotteistetut tuotteet tai palvelut useimmiten tuovat parhaiten rahaa. Ja toiseksi: tuotemix on myös markkinointia, se on myös viestintää. Aina.

Hämärä tuotevalikoima herättää epäluuloja asiakkaassa. ”Tietävätköhän nuo oikeasti noista kissanruuista kaiken?” ”Onkohan tuon Jarmon asiantuntemus putkiremonteissa vai kalahtaako se enemmän vaihtoehtohoitojen puolelle?” ”Missähän ne oikeasti on hyviä?”

Ei ole yhdentekevää, mitä myyt ja kenelle. Tahtomattasi kuulutat kaikelle kansalle omaa asiantuntemustasi tuote- tai palveluvalikoimallasi.

Muuten: onko sinun yrityksessäsi sisäänheittotuote? Entä keihäänkärkisellainen? Tai peräti lypsylehmä? Näitä voit pohtia sitten, kun olet ensin määritellyt vaikkapa 1-3 yrityksesi tärkeintä tuotetta tai tuoteryhmää.

Jos vastasit em. kysymyksiin kyllä, olet selvästikin joskus miettinyt tuotteitasi tai palveluitasi. Olet jopa saattanut laatia tuoteportfolion tai –strategian – ehkä peräti ryhmitellyt tuotteitasi.

Jos vastaus on ei, heitän sinulle simppelin idean: mieti, mitä oikeasti haluat tehdä ja missä oma ydinosaamisesi on? Mistä saat parhaat katteet? Mikä tuotteesi tai palvelusi on sellainen, mitä kilpailijasi eivät tarjoa? Minkä tekemisestä nautit kaikkein eniten? Kenelle se on tarkoitettu?

Asiakkaasi haluavat vaihtoehtoja – sinun hommasi on antaa niitä heille. Tekemällä sen profiloit samalla itsesi ja yrityksesi osaamisen.

- minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!