Osaatko laatia viestintäsuunnitelman? Onko sinulla jokin viestintäsuunnitelman malli tai runko, jota käytät tehdessäsi viestinnän vuosisuunnitelmaa? Minkälaisissa viestintä- tai markkinointitilanteissa työkalua käytät?
Yhteisöviestinnän perusosaamista on viestintäsuunnitelman laatiminen. Vielä tärkeämpään kuin osata laatia viestintäsuunnitelma on oikeasti käytännössä tehdä se, kun se pitää tehdä ja vieläpä tunnistaa ne tilanteet, joissa siitä on hyötyä.
Tässä eräänä aamuna puolisoni kysyi, että huomaanko, kuinka viestinnän osaamiseni vie yritystäni koko ajan eteenpäin. Ja pysähdyin miettimään, että totta tosiaan. En voi väittää, että viestintä olisi omassa yrityksessäni mitenkään moitteettomasti hoidettu. Viestinnän, markkinoinnin ja sosiaalisen median palveluita tarjoavana yrityksenä voin kuitenkin sanoa, että aika moni asia on mietitty, monta asiaa on valittu tehtäväksi juuri siten kuin se tehdään. Loppupeleissä sattumalta tapahtuu aika vähän. Yleensä harkitsematonta sattuu ja tapahtuu vain silloin, kun en ole asialle antanut paljoakaan ajatusta tai jostain asiasta innostuneena annan vähän rapatessa roiskua.
Asiakkaani, jotka tilaavat minulta sosiaalisen median palveluita, koulutusta tai suunnitelmia, hyvin usein, melkeinpä poikkeuksetta, ennen kuin sosiaaliseen mediaan saakka edes päästään, keskustelu käydään asioista kuten;
• Liiketoiminnan tavoitteet / viestinnän tavoitteet
• Perusviestit
• Kohderyhmä / kuinka kohderyhmä tavoitetaan
• Käytettävissä olevat viestintäkanavat /viestintäkanavat, jotka ovat turhia
• Yrityksessä oleva viestintäosaaminen / resursointi
• Kuinka viestinnän onnistumista arvioidaan
Kaikessa trendikkyydessään ja hienoudessaan, sosiaalinen media ei ratkaise viestinnän ja markkinoinnin kysymyksiäsi, ellei asia ole yrityksessäsi mietitty kokonaisuudessaan valmiiksi. Aloita siis perusasioista, rakenna yrityksesi viestinnälle perustukset, joiden varaan koko viestintä- ja markkinointi voidaan rakentaa. Siinä tilanteessa sosiaalinen media ei enää tunnu isolta ja ylivoimaiselta kakulta, vaan luonnolliselta seuraavalta askeleelta.
Piditkö tästä? Voit lukea tämän ja monta muutakin viestintään, yrittämiseen ja markkinointiin liittyvää blogipostia osoitteesta http://www.mariuusitalo.fi
Onko viestintäsuunitelman tekeminen tehtävälistallasi tai jäikö mieleesi kysymyksiä viestintäsuunnitelman
laatimisesta? Jätä kysymyksesi kommentteihin ja annetaan jutun jatkua!
-Mari
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Lisää kommenttisi tähän!