maanantai 21. syyskuuta 2009

Face-maassa maan tavalla

Sosiaalisessa mediassa eli tuttavallisemmin somessa pyörivä jengi voidaan tutkimusten mukaan jakaa karkeasti kolmeen ryhmään:

• tosiuskovaiset eli ne kokeilunhaluiset intomielet, jotka rakastavat kaikkea uutta ja vänkää ja ovat aina eturintamassa testaamassa uusia kilkkeitä

• suuri massa, kuten esimerkiksi ne melkein miljoona suomalaista, jotka nyt ovat Facebookissa – mutta vasta kun hokasivat, mitä iloa koko jutusta on

• peräpään pessimistit, joita ei saa mihinkään sosiaalisen median palveluihin kirveelläkään (He ovat muuten niitä samoja, jotka eivät osaa käyttää 2 vuotta vanhaa puhelintaan muuhun kuin soittamiseen.)

Olin pitkään kastissa 3, mutta sitten huomasin liuenneeni erinäisiin verkkojippoihin kuin vahingossa. Facebookiin menoa mietin pitkään. Pohdiskelin jotenkin näin: ”Helkkari soikoon, minähän olen yrittäjä. Miksi minä käyttäisin aikaani jossain interwebin reunoilla roikkumiseen ja ihmisten pärstäkuvien tuijotteluun?” ”Millä ajalla?” ja vielä: ”Se on sitten menoa, kun tuolle hommalle antaa pikkusormensa.”

Tämä minun business associate eli yrittäjäkollegani Mari kuuluu sosiaalisen median parhaaseen A-ryhmään. Mari on varsinainen kuha verkossa, jos ymmärrätte hieman kömpelön vertauksen. Hän keskustelee sujuvasti vaikkapa brasilialaisen maanviljelijän kanssa imurimerkkien paremmuudesta ja heittelee tosi viileitä kommentteja jenkkiystävien uusista paitapuseroista. Mari tilailee some-opuksia suoraan alan guruilta rapakon takaa ja on nyt päätynyt jopa kouluttamaan tällaisia taviksia kuin meikäläinen.

Minä siis olen ollut varsinaisesti aika kujalla ja tyytynyt lähinnä ihailemaan Marin suvereenia toimintaa. Kunnes me sitten viime viikolla hokasimme: hei, tässähän on olemassa jotain tosi kivaa: ruvetaanpa kirjoittamaan yhteistä viestinnän blogia! Ihan kivojahan ne 80-luvun koulukaveritkin ovat, mutta me halusimme tehdä muutakin kuin fiilistellä kamujen kanssa. Eli nyt ollaan kuin Keravan kollit ja kerrotaan Asijaa – saatetaanpa potkaista vähän seinäänkin.

Näin syntyi Rautalanka. Se on meidän tietojemme mukaan ensimmäinen suomalainen julkinen Facebook-sivu, jossa viestinnän ammattilaiset puhuvat viestinnästä. Ja mikä tärkeintä; selvällä suomen kielellä, ilman hienostelua ja herkkää hipiää.

Ai niin, ja jos Facebook ei ole sinun juttusi (mitä sinä sitten täällä teet?), niin blogin löydät myös osoitteesta http://rautalanka-blogi.blogspot.com.

Tervetuloa mukaan - lue ja kommentoi! Ole virkistävällä tavalla kanssamme eri mieltä.

- minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!