keskiviikko 23. syyskuuta 2009

Sosiaalinen media – piece of cake


Jos sosiaalisen median ympärillä pyörivää hypeä mitattaisiin G-voimilla, olisimme kaikki pyörtyneet jo ajat sitten. Suomessa on astuttu selkeästi uuteen aikaan. Siinä, missä viime vuonna vielä Facebookissa heiteltiin lampaita, tänä syksynä haetaan tulosta. Facebookista on yksityishenkilöiden vapaa-ajanvieton ohella tullut yrityksien mainonnan, markkinoinnin ja viestinnän areena. Siitä kakusta kaikki haluavat palan.

Ilmainen peli ja nopeat voitot saavat yritykset tekemään nopeita käänteitä sosiaalisessa mediassa. Monessa yrityksessä ei kuitenkaan ihan kokonaan ymmärretä, mitä panokseksi laitetaan. Helposti voi joutua maksumieheksi. Silloin käypää valuuttaa ovat vaikka maine ja brändi.

Sosiaalinen media on ilmainen, mikäli et laita siihen osallistuviin henkilöresursseihin tai siihen käytettävälle ajalle mitään hintalappua. Nopeat voitot voit unohtaa, koska kyseessä on sosiaalinen media - eli ihmiset. Toiminta perustuu ihmissuhteisiin. Ihmiset ostavat sinulta, jos tuntevat ja luottavat sinuun. Usein vielä verkko-ostoksilla niiden pitää myös tykätä sinusta ennen kuin kukkaron nyörit aukeavat. Usein tuo luottamus on helpompi ansaita tiskin takana, puhelimessa tai vaikkapa kylässä käymällä kuin verkon välityksellä.

Jos vielä haluat mukaan sosiaalisen median pyörteisiin, sinun on hyvä tietää, että sosiaalisen median piirakassasi on 12 palaa. Tässä niistä kolme ensimmäistä:

1) Ota selvää, missä asiakkaasi ovat ja mene sinne
2) Kuuntele mistä puhutaan, ja kuinka toimitaan eli opettele tavoille
3) Osallistu, sitoudu ja avaudu. Sosiaalisessa mediassa, olemalla oma itsesi ja avaamalla omaa elämääsi muille ihmisille, onnistut markkinoinnissa paremmin kuin pelkällä myyntityöllä.

Ei kun herkuttelemaan,
Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!