perjantai 18. syyskuuta 2009

Kahta en vaihda

Tapasin eilen viisaan yrittäjän. Hän sanoi jokseenkin sanatarkkaan näin:

- Meillä on nyt vaikea vuosi meneillään ja tulosta on aivan mahdotonta lähteä arvioimaan, kun markkinatilanne on täysin ennakoimaton. Myös ensi vuosi voidaan vielä mennä nollatuloksella. Mutta kahdesta asiasta olen täysin varma: siitä, että kaikilla on työpaikka meidän firmassa ja siitä, että nyt jos koskaan toimintoja pitää kehittää.

Päätimme siis – ensimmäistä kertaa yrityksen monikymmenvuotisessa historiassa – katsoa viestinnän kokonaisuutta riittävän etäältä. Mitä kertovat yrityksen nimi, entä sen logo ja myymälä? Miten kiteyttää toiminta-ajatus ja palvelulupaus? Ovatko käytössä oikeat markkinoinnin kanavat ja onko niiden viesti tarpeeksi selkeä? Miten erotutaan kilpailijoista?

Lama on jännä joukkosuggestio. Taantumia tulee ja menee lähes joka vuosikymmenellä ja ihan jokainen niistä on tähän mennessä päättynyt seurauksenaan nousu ja entistä isompi kasvukäyrä. Koska lama on lähinnä korvien välissä, meistä jokainen saa itse päättää, miten asiaan suhtautuu – onko kyseessä maailmanloppu vai mahdollisuus?

Kyseinen yrittäjä osasi ajatella asiasta juuri oikein. Nyt jos koskaan yritysten kannattaa katsella toimintojaan ja palvelujaan kehittämisvinkkelistä. Viestinnän tehtävä on aina tukea yrityksen liiketoimintaa ja tuloksentekokykyä. Kun viestinnän työkalut on hiottu kirkkaiksi, yritys on jo lähtökuopissa, kun nousuaalto on täällä.

Jos haluat olla menestyjä nurkan takana odottavalla nousukaudella, kirkasta viestisi siis nyt. Laman jälkeen et enää ehdi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!