Päivän pulma on edelleen sama: Yritys haluaa hyötyä sosiaalisesta mediasta, mutta ei tiedä siitä mitään. Ei sitä, miten sosiaalista mediaa suunnitellaan, kuinka palveluja ostetaan eikä edes välttämättä sitä, mitä sillä voi saavuttaa. Tietoisuus sosiaalisen median palveluista on usein hatara toive Facebookin fanisivusta. Tämä ei todellakaan ole yritysten huonoutta tai heikkoutta, vaan yritykset ovat äkkiseltään joutuneet varsin uuden asian eteen. Kuten minkä tahansa uuden asian edessä, järkevää on kääntyä asiantuntijan puoleen.
Ennen sitä, tehdään pari asiaa selväksi fanisivuista:
1. Fanisivua EI tarvitse mitenkään erityisesti koodata, se olemassa oleva ilmainen palvelu Facebookissa. Löydät sen klikkaamalla FB-profiilissasi alhaalla olevaa kohtaa Advertising – Mainokset ja aukeavalta sivulta vasemmasta palkista Pages – Sivut ja Create a page - luo sivu.
2. Se on helppoa kuin heinänteko. Kuka tahansa osaa sen tehdä. Jos osaat lukea, osaat tehdä sen ja vieläpä nopeasti.
Nuo faktat fanisivuista halusin laittaa näkyville, niin itsestään selviä kuin ne ovatkin, koska käynnissä on massiivinen rahastus fanisivujen tekemisellä. Se on juuri nimenomaan asia, josta yritysten ei pitäisi joutua maksamaan. Kuten olen aiemminkin sanonut, nippelitiedon nappulatrivian pitäisi tulla kaupan päälle. Se on sama kuin laitettaisiin telkkari päälle, painettaisiin sähköpostissa lähetä nappia tai toimitettaisiin esitteen painomateriaali kirjapainoon. Sen ulkoistaminen voi olla hyvä idea, jos kerta kaikkiaan sen tekeminen ei istu kuosiin tai ei itseltä onnistu.
Jälleen kerran voimme todeta, että viestintäkanavan käyttöönotto ei ole haaste, eikä vaikea asia. Todellinen haaste löytyy sisällön tuottamisesta. Mistä se löytyy? Kuka sen tuottaa? Miten se resurssoidaan? Minkälaista se oikeasti on? Kuinka sisältö lisää maksavia asiakkaita ja rahaa pankkiin?
Yrityksien taas olisi hyvä haluta maksaa siitä, että oppivat ymmärtämään, mikä sosiaalinen media on ja miten se hyödyttää yrityksen liiketoimintaa ja liiketoiminnan tavoitteita. Tämä on varmaan koko blogipostin tärkein lause, joten laitetaan se vielä uudestaan:
Enemmän kuin erilaisten viestintäkanavien virittelyyn, yrityksien tulisi panostaa sosiaalisen median ymmärtämiseen ja käyttää aikaa oppiakseen näkemään sen yhteys liiketoimintaan ja liiketoiminnan tavoitteisiin.
Törmäsin tilanteeseen, jossa minua pyydettiin vastailemaan asiakkaan fanisivuille tulevien asiakkaiden kommentteihin tuotteista ja palveluista. Siis käytännössä antaisin vaikkapa esimerkiksi teknistä tukea kännyköiden säteilyturvasta. Käytännössä se tarkoittaisi, että yritys haluaisi ulkoistaa asiakassuhteensa. Huolestuttavan asiasta tekee se, että minä olisin toiminut tilanteessa alihankkijana yrityksen yhteistyötahon kanssa, joten en olisi missään suhteessa asiakasyritykseen itseensä, mutta heidän asiakkaisiinsa kylläkin. Hm. Laittaa hieman miettimään eikö?
Sosiaalista mediaa voi toteuttaa kolmella tavalla:
1. Opiskele itse ja toteuta itse
2. Opiskele asiantuntijan kanssa yhdessä ja toteuta itse
3. Käytä asiantuntijaa sosiaalisen median suunnitelman tekemiseen ja käyttöönottoon ja teette yhdessä.
Missään yllä olevista kolmesta kohdasta ei lue, että älä itse tee mitään, vaan laita joku muu hoitamaan koko soppa. Sosiaalista mediaa ei voi ulkoistaa kokonaan, ei kukaan, eikä missään. Jos joku väittää niin, se on pötypuhetta. Parhaiten osaan kuvata asiaa kertomalla, kuinka asia hoituu minun yrityksessäni. (Ja jos alkaa tuntua myyntipuheelta ja alkaa tehdä mieli ostaa, niin toki, tilauskirjassa on tilaa. :)
Vaihtoehto yksi opiskele itse ja toteuta itse = ITSEOPISKELUMATERIAALI
7 askelta sosiaaliseen mediaan itseopiskelumateriaali (käytännössä: CD:itä ja mapissa työkirja) on tarkoitettu niille, jotka haluavat rauhassa tutustua itse asiaan ensin, selvittää mitä pitää tietää ja ohjeiden mukaan rakentaa sosiaalisen median suunnitelma ja viedä asia itse käytäntöön. Toisin sanoen hoitaa koko homman alusta loppuun itse. Monesti tämän tavan valitsee sellainen, jolla on orastava kiinnostus sosiaaliseen mediaan, hinku ja mahdollisuus käyttää asiaan aikaa. Ja sanomattakin selvää, tämä on ehdottomasi edullisin tapa saada sosiaalinen media yrityksessä hyvään kuosiin ja päästä vauhtiin.
Vaihtoehto kaksi = TYÖPAJA
Sosiaalisen median nopea oppimäärä –työpaja on tarkoitettu niille, jotka haluavat nopeasti päästä toteuttamaan sosiaalista mediaa omassa yrityksessään. Työpajaan osallistuva käyttää aikaa työpajallisen verran sosiaalisen median mysteerien (oikeasti hommassa ei ole mitään mystiikkaa) avaamiseen, ja marssii työpajamateriaali kainalossa pulpettinsa viereen ja sukeltaa sosiaaliseen mediaan jalat edellä ja hyvin selvillä siitä, mihin on tullut ryhtyneeksi. Työpajaan kuuluu mukaan vielä seurantaa siten, että osallistujalla on tilaisuus päästä tekemään tarkentavia kysymyksiä ja neuvoja jos eteen tulee yllättävä tenkkapoo.
Vaihtoehto kolme = Sosiaalisen median strategian ja suunnitelman laatiminen sekä käyttöönotto
Tämä on itselleni mieluisin tapa jakaa sosiaalisen median osaamistani (kuulemani mukaan myös yrityksille). Tähän viittaa myös blogin otsikko sosiaalisen median kumppanuus. Palvelupaketti muodostuu strategiaosasta ja palveluiden käyttöönotto-osasta. Käyttöönottoon liittyy myös koulutus kyseisten viestintäkanavien käyttämisessä. Usein asiakkaan virtuaalinen kotipesä (eli kotisivut) ei ole aivan sosiaalisen median kuosissa, joten pakettiin on mahdollista liittää myös niitäkin osia.
Käytännössä asiakkaalla on prosessin jälkeen valmis yrityksen strategioihin ja perusviesteihin liitetty sosiaalisen median suunnitelma. Hallussa ovat niin ikään valitut viestintäkanavat kuin osaaminen niiden käyttämiseen. Kumppanuus ei pääty siihen, että yritys jää yksin killumaan asian kanssa, vaan yhdessä suunnitteleminen on jatkuva prosessi.
Tulipa pirun pitkä blogipostillinen painavaa asiaa. Jos jaksoit lukea loppuun saakka, iso kiitos. Herättikö mielipiteitä? Haluatko jatkaa keskustelua? Jätä kommenttisi tai kysymyksesi alle, se olisi huisia.
Mari
P.S. Tuo fanisivutehtailu kismittää sen verran, että valitsin kuvaksi nipun poronperiä. Itse asiaanhan se ei liity mitenkään. :)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Lisää kommenttisi tähän!