perjantai 19. helmikuuta 2010

Tätä ei opi kirjoista


Kaivelin kaikki viestinnän alan opukseni kirjakaapin laareista. Puhaltelin niistä pölyt pois ja availin sieltä täältä. Oikeastaan etsin yhtä tiettyä asiaa, vastausta erääseen kysymykseeni.

Kysymys kuului: ”Milloin ei kannata tiedottaa?” Milloin on sellainen hetki tai kohta yrityksessä, jolloin viisainta on vetää henkeä, astua askel taaksepäin ja funtsata vielä vähän? Milloin on peräti tyhmää mennä viestimään yhtään mitään, milloin vain pahentaa asioita hutaisten tehdyllä viestinnällä?

Istuin työhuoneeni lattialla ja selasin sisällysluetteloita viestinnän alan gurujen tuotoksista. Muistatko, miltä antikvariaatissa tuoksuu? Hengitin sitä vanhan painotuotteen vienoa tuoksua ja törmäsin satoihin sivuihin ja vallan moneen strategia-, suunnittelu- ja analyysi-sanaan.

Opukset olivat kukkuroillaan tietoa viestinnästä ja sen eri osa-alueista. Mutta kysymykseeni en saanut vastausta.

Käännyin sitten oman päänsisäisen arkistonhoitajan puoleen. Seuraavat filet haku löysi jostakin harmaiden aivosolujen uumenista, osastosta ”Kantapään kautta opittua”:

Milloin ei kannata tiedottaa?

• Kun asiat ovat hyvin kesken (esimerkiksi päätöksiä ei oikeasti ole tehty)
• Kun faktat ovat vielä hukassa tai niistä ollaan eri mieltä
• Silloin, kun vielä ei ole sovittu, kuka vastaa tiedotusvälineiden kysymyksiin
• Ja kun vastauksista, niiden linjasta ja avainviesteistä ei vielä ole sovittu esimerkiksi johdon kesken

Myöskään silloin ei kannata tiedottaa yhtään mitään, jos:

• Mitään kerrottavaa ei itse asiassa ole
• Kukaan ei tiedä mitä pitäisi sanoa
• Kukaan ei osaa kirjoittaa tiedotetta

Julkisesti noteeratuilla pörssiyrityksillä ei useinkaan ole valinnan varaa. Ne joutuvat joskus kertomaan myös vähemmän mairittelevia uutisia, jos niillä pahuksilla arvioidaan olevan vaikutusta osakkeen arvoon. Niitä tarkkailevat Rahoitustarkastus sekä sijoittajat suurennuslasin kanssa.

Mutta muilla yrityksillä sen sijaan on vallan vapaat kädet päättää, mitä kerrotaan, milloin se tehdään ja kenelle. Käytetään siis tätä vapautta hyödyksi ja tehdään sellaista viestintää, mikä tukee yrityksemme imagoa ja vie meitä kasvua kohti.

Olisiko sinulla tänään jotain tiedotettavaa?

- minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!