keskiviikko 24. helmikuuta 2010

Sosiaalinen media ja yritysasiakkaat: Entäpä jos oletkin BtoB?


Pitäessäni viime viikolla työpajaani Yritysfoorumissa, Sähköisen markkinoinnin tapahtumassa, esiin nousi asia, josta ei vielä Suomen sosiaalisessa mediassa juurikaan ole kokemusta. Jo edellisellä viikolla kyselin suomalaista esimerkkiä yrityksestä, joka hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoidessaan yrityksille, sopivaa esimerkkiä ei tuntunut löytyvän.

Otetaan ensin askel taaksepäin, jotta näemme kokonaiskuvan: Sosiaalinen media on vuorovaikutusta - ihmisten välistä vuorovaikutusta. Liike-elämässä sille oli ennen vanhaan nimikin. Se oli sitä vanhaa kunnon peeärrää. Jos katsot asiaa tässä valossa, huomaat, että minkälaista liiketoimintaa tahansa harjoitatkin, toimit aina ihmisten kanssa. Miksi BtoB –yrityksille sosiaalinen media sitten tuntuu niin vaikealta?

Ryhtyessäsi rupeamaan haastavin asia todennäköisesti on päästä kohderyhmäsi eteen verkossa. Jos haluat käyttää jo olemassa olevia sosiaalisen median palveluja yhteisöjä, mistä löydät asiakkaasi verkosta? Vastattuasi tähän kysymykseen, olet jo paljon lähempänä ratkaisua. Siksi annankin sinulle rahanarvoisen neuvon: Aloita olemassa olevista asiakkaistasi. Pääasia, että aloitat jostain.

Toinen neuvo on, että luo itse oma sosiaalinen mediasi, käynnistä keskustelu verkkosivuillasi, luo turvallinen ympäristö asiakkaillesi kertoa haasteistaan, anna vastauksia ja ratkaise olemassa olevia ongelmia, luo suhteita – ihmissuhteita siis, löydä uusia tapoja jakaa osaamistasi. Kuten olen ennenkin sanonut ja sanon sen taas: Luo asiakkaillesi lisäarvoa jo ennen kuin he avaavat lompakkonsa.

Kolmanneksi totean, että sosiaalinen media on vain osa markkinoinnin ja mainonnan repertuaarista. Parhaaseen tulokseen pääset todennäköisesti yhdistämällä useampia kanssakäymisen elementtejä. Yhdistelmä virtuaalista kanssakäymistä ja oikeaa in real life -kanssakäymistä voi olla yrityksessäsi paras reitti lisätä asiakkuuksia ja myyntiä.

Eräässä Business.comin teettämässä jenkkitutkimuksessa todettiin, että BtoB sosiaalisen median hyödyntäjänä pesee BtoC-puolen kuluttajabrändit melkein mennen tullen esim. näissä asioissa: rekrytoivat hyödyntämällä sosiaalista mediaa, monitoroivat brändiään, tuottavat webcasteja, podcasteja ja erilaista sisältöä, kuten tuotetietoa ja käyvät keskusteluja verkossa nyt muutamia mainitakseni.

Ei siis tehdä BtoB-markkinoinnistakaan sitä vaikeampaa kuin se on. Samat säännöt pätevät, sisältö ja sitouttaminen ratkaisevat. Kommunikoi ja ratkaise asiakkaan pulmia – kanna vastuu tehtäväsi – verkossakin.
Jätä kommenttisi. Mitä mieltä olet? Heräsikö ajatuksia? Oletko eri mieltä vai samaa mieltä?

Jos et tiedä mistä aloittaa, laita kysymyksesi alle, niin tarkastellaan asiaa yhdessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!