tiistai 2. helmikuuta 2010

2 tarinaa viestinnän ulkoistamisesta


Seuraavassa on 2 tarinaa viestinnän ulkoistamisesta. Alku on kummassakin kertomuksessa sama eli se menee näin:

Olipa kerran toimitusjohtaja, joka hoiti yritystään tunnollisesti ja parhaan taitonsa mukaan. Eräänä päivänä toimari hoksasi, että firman kotisivut olivat aikansa eläneet. Logokin näytti Kekkosen aikalaiselta ja yrityksen ainokainen esite puolestaan edusti kasarikauden kulta-ajan tuotantoa.

”Myyntikäyräkin on lopettanut kasvu-uransa. Jotain tarttis tehdä”, tuumasi toimari. Ja etsi käsiinsä viestintätoimiston.

Tarinan jatko, vaihtoehto 1:

Tuttu viestintätoimiston ihminen tuli kylään ja toimari latasi tiskille koko höskän. Viestintäihminen nielaisi paketin sen suuremmin kakistelematta, kiitti ja kumarsi sekä poistui paikalta luvaten palata asiaan pikaisesti oman ratkaisuehdotuksensa kanssa.

3 päivän kuluttua toimarin sähköposti kilahti, kun viestintätoimisto lähetti hänelle tarjouksen toimenpiteistä sekä ehdotuksen etenemisjärjestyksestä ja aikataulusta. Toimari painoi vihreää nappia ja pyörät alkoivat pyöriä suunnitelman mukaan.

Firma sai kasvojenkohotuksen ulkoiseen ilmeensä ja sen uusia elementtejä käytettiin niin kotisivujen, esitteen kuin logonkin tuunaamisessa 2010-luvulle. Asiakkaatkin huomasivat muutoksen ja ajattelivat: ”Tuo firmahan on edustava ja laadukas. Noiden kanssahan me haluamme tehdä töitä.”

Tarinan jatko, vaihtoehto 2:

”Mikä viestintätoimisto?” toimari ihmetteli.”Eivätkö ne ole aivan liian kalliita ja hienoja?” Hän päättikin soittaa serkun veljenpojalle, joka vanhatkin kotisivut oli opiskeluaikanaan koodannut. ”Siinähän ne logot sun muutkin tulevat samassa hytäkässä”, toimari ajatteli.

Toimari kilautti siis kaverille. Puhelinsoiton jälkeen meni 3 viikkoa ja jo alkoi tapahtua: puhelin soi uudelleen. Soittoja tuli lisää, samoin sähköposteja. Veljenpoika olikin LVI-asentajana Keravalla ja teki pitkää päivää.

Pitkäpinnaisuus palkittiin lopulta; firman kotisivuille, ajankohtaista-osioon, lisättiin viimekeväiset tiedotteet ja muutama kamerakännykällä messuilta napattu suhruinen tuotekuva. Veljenpoika lähti 2 viikoksi Lappeenrantaan sukulaisiin eikä hänestä sen jälkeen kuulunut mitään.

”Itse asiassa tämä logo on ihan hyvä, miksipä sitä nyt muuttamaan pitäisi lähteä, kun se on niin tuttu ja mukava”, tuumasi toimari lopulta.

- minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!