Meidän perheessä on tuttuakin tutumpi tilanne tämä: Minä ja siippa ruokakaupassa, kumpikin nojaten samaan kärryyn tuijottaen tyhjyyteen välillä toisiltamme kysellen, mitä tänään syödään? Se kumpi huomaa ensin sanoa: ”Ihan sama, päätä sinä.” voittaa pelin. Jättäen toisen pohtimaan, vieläkö perhe saisi alas yhden annoksen tomaattijauhelihapastaa, jos oikein yrittäisi. Sitä meillä tehdään aina, kun ei muuta keksitä.
Eeva Vaherron luoma Reetan reseptit on huikea arjen – ja juhlankin olen huomannut – pelastaja. Reetta on kosketusnäytöllinen, moderni lady lähikaupassa. Reetta auttaa ruoan valinnassa ja johdattaa käyttäjän herkullisten reseptiensä luokse. Napin painalluksella voi tulostaa mukaansa sekä reseptin että ostoslistan ruokakaupassa ollessaan.
Kun Evestep Oyn toimitusjohtaja Eeva Vaherto otti minuun yhteyttä, ajatus sosiaalisen median hyödyntämisestä Reetan tunnetuksi tekemisessä oli jo itänyt jonkin aikaa hänen mielessään. Ajastusten takana olivat konkreettiset tavoitteet. Reetta löytyy tällä hetkellä yli sadasta ruokakaupasta. Tavoitteena on lisätä Reetan tunnettuutta. Siten ihmiset oppisivat löytämään lähikauppansa tarjoaman lisäpalvelun, tulisivat tutuiksi Reetan kanssa ja oppisivat myös kysymään Reettaa kauppiaaltaan. Palvelusta saadut kokemukset ovat olleet myönteisiä kaikissa asiakasryhmissä aina kiireisistä perheenäideistä nuoriin aikuisiin ja eläkeläisiin saakka. Sosiaalisen median avulla Reetan tunnettuus kasvaa ja palvelu löytää uusia käyttäjiä ja mikä tärkeintä, ihmiset saadaan mukaan luomaan Reettaan uusia, käyttäjiä palvelevia sisältöjä.
Reetan oma fanisivu Facebookissa on julkaistu ja Twitterin suunnallakin alkaa tapahtua. Ensimmäisessä vaiheessa haluttiin saada Reetta näkösälle ja Reetan ensiaskeleet sosiaaliseen mediaan olivat sangen nopsat ja ripeät ottaa. Nyt askeleita otetaan yhdessä Reetan käyttäjien kanssa.
Sosiaalisen median toimenpiteet voidaan tehdä monella tavalla. Esimerkiksi Evestep Oy:n kaltaisessa yrityksessä, jossa liiketoiminnan strategiat ja viestinnän elementit ovat huolellisesti mietittyjä, sosiaalisen median liittäminen osaksi liiketoiminnan strategiaa on helppo toimenpide. Reetta on hyvä esimerkki pienestä, ripeästi toteutetusta sosiaalisen median projektista, jossa sosiaalisen median liittäminen osaksi yrityksen toimintaprosesseja saatiin hyvin alkuun. Kaiken ei tarvitse heti olla valmista. Sosiaalinen media ei valmistu koskaan.
Ehjän paletin rakentaminen kahden sosiaalisen median kuilun ylitse vie enemmän aikaa. Ensimmäinen kuilu on kuinka saattaa potentiaalinen asiakas kuilun yli sinne, missä siitä tulee todellinen maksava asiakas ja toinen kuilu on siinä, missä online ja offline maailma kohtaavat; kuinka asiakas siirtyy virtuaalisesta asiakassuhteesta reaalimaailman asiakassuhteeksi. Aina molempia kuiluja ei edes tarvitse ylittää, mutta niiden olemassaolo on hyvä tiedostaa.
Käyhän klikkaamassa itsesi faniksi. Reetan Facebook –sivu löytyy osoitteesta: http://bit.ly/1APa41.
Ja hei, härkää chilikastikkeessa. Sitä on ihan pakko tehdä uudestaan.
-Mari
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Lisää kommenttisi tähän!