tiistai 20. lokakuuta 2009

Nyt jos koskaan kannattaa myydä

Onko myynti sinulle sellainen firmasi toiminto, johon et koske edes heinäseipäällä? Jotain, johon asennoidut samoin kuin vaikkapa jalkasilsaan ja jota ei joko tehdä ollenkaan tai sitten yritykselläsi on palkattu erikseen myyjä suorittamaan tätä kiusallista mutta pakollista toimenpidettä?

Sillä pakollistahan myynti tietysti on – ja eritoten, jos haluat, että yritykselläsi on myyntiä. Ilman myyntiä ei oikein ole myyntiä. Ja ilman myyntiä sinulla ei ole euroja. Tämähän on vielä ihan loogista ajattelua.

Edellä mainitun totuuden huomioon ottaen on uskomatonta, miten harva pien- tai mikroyritys tekee systemaattista myyntiä. Satunnainen liikevoitto riivitään kasaan sattuman summana sieltä täältä raapien.

Tiedän mainostoimiston, joka ei vaivaudu vastaamaan puhelimeen. Sähköpostivastauksiakin saa yleensä odotella ainakin viikon. Tiedän myös ratsastuskoulun, jonka omistaja on niin pahansisuinen, että pienet hevostytöt kaikkoavat kilometrien päähän kilpailevalle tallille.

Maalaismarketin pihassa mies kauppaa loimulohta. Hänen kasvoillaan on niin hapan ja luotaantyöntävä ilme, että potentiaaliset asiakkaat kiertävät myyntikojun turvallisesti noin 3 metrin päästä.

Myynti ei ole vain asiakkaiden perässä juoksemista. Se on vaikkapa sitä, että saavut tapaamiseen oikeaan aikaan ja valmistautuneena. Se on myös sitä, että vastaat kun puhelin soi ja reagoit sähköposteihisi säällisen ajan kuluessa. Hymyilykin on myyntiä ja samoin asiallinen käytös.

Kun perusasiat alkavat olla kohdallaan, on aika siirtyä haastavampaan myyntityöhön. Myyntiguru Brian Tracy piipahti Suomessa tässä pari viikkoa sitten ja antoi salintäydelle yleisölle tehoruiskeen siitä, mitä myynti parhaimmillaan on.

”Myyjiä on enemmän kuin ostajia. Myyminen on monimutkaisempaa ja haastavampaa kuin koskaan aiemmin. Se vaatii entistä enemmän suunnittelua ja valmistautumista. Myös asiakas on vaativampi kuin aiemmin,” tiivisti tämä Mr Selling heti iltapäivän alussa.

Montako prosenttia käytät työajastasi uusasiakashankintaan? Jos vastaat 10 %, Tracyn mukaan tuloksesi tässä aktiviteetissa ovat sitten tasan 1, arvosanaskaalalla 1-10.

Karua puhetta. Suosittelen sen kuuntelua kaikille lämpimästi.

Lisätietoja: briantracy.com

- minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!