Sosiaalisen median kaaosmaisen olemuksen vuoksi en usko, että yksityiskohtaisen tyhjentävästi sitä voi edes selittää, mutta jos etsimme yhden yhteisen nimittäjän kaikille niille yrityksille, jotka haluavat sosiaalisen median kentällä temmeltää, on se myynnin lisääminen uusien asiakkaiden avulla.
Sosiaalinen media ei tule koskaan valmiiksi, se ei ole kuin verkkosivut, jotka saat valmiiksi ja unohdat (niin kuin valitettavan usein käy). Työ sosiaalisessa mediassa ei koskaan lopu, koska käytännössä laitat koko ajan uutta matoa koukkuun. Se on kuin päättymätön myyntitapahtuma, jossa kaiken aikaa saatat asiakasta eteenpäin palveluvalikossasi. Keräät laumasta karanneita ja haalit mukaan uusia. Samalla, kun palvelupolkusi (tai vaikka suppilosi, jos se tuntuu tutummalta termiltä) alkupäässä ohjaat potentiaalisia asiakkaita palveluusi, luot palvelupolkuusi uusia elementtejä, joilla saat lisää uusia potentiaalisia asiakkaita mukaan.
Ensimmäinen kriittinen tekijä on saada muutettua potentiaalinen asiakas oikeaksi asiakkaaksi, joka ostaa sinulta palvelua. Toinen kriittinen tekijä on saada asiakas pysymään palveluidesi piirissä ja ostamaan sinulta uudestaan palvelua. Kolmas kriittinen tekijä on saada potentiaaliset asiakkaat, yhä uudelleen sinulta ostavat asiakkaat ja kaikki siltä väliltä kertomaan asiakkuudestaan muille. Näiden kaikkien kolmen tekijän onnistuessa, myyt samalla, kun kehität tuotteitasi ja palveluitasi ja kasvatat asiakaskuntaasi.
Jakaminen ja kertominen on sosiaalisen median perusluonne. Siksi mahdollisuutesi kasvattaa asiakaskuntaasi ja myyntiäsi on itse asiassa eksponentiaalinen.
Kaikki palaa takaisin sinuun: mitä palveluita ja tuotteita myyt, kuinka innovatiivinen kehittäessäsi palveluitasi olet. Sosiaalinen media tuo uusia mahdollisuuksia olla innovatiivinen, mutta se ei tee työtä puolestasi. Kukaan ei voi tehdä sitä työtä puolestasi.
Esimerkiksi myyt golfmailoja. Facebookissa keskivertokävijä viettää n. 20 minuuttia päivässä. Se on aika, jota harvoin asiakkaan kanssa on edes myymälässä, koska sinulla on myös muut asiakkaat palveltavana. Jos tuona aikana Facebook-kävijä tekee vaikka kolme testiä: Mikä Sinkkuelämää hahmo olisit? Jos olisit hedelmä, mikä hedelmä olisit? Mikä on rakkaushoroskooppisi? Olisiko kiva, jos tuo henkilö käyttäisi aikaa, sinun aiheesi parissa esim. Jos olisit golfmaila, mikä maila olisit? Voisiko tässä olla mahdollisuus saada draiveriksi testattu tyyppi liittymään vaikka draiveri-ryhmään Facebookissa? Osallistumaan muiden draivereiden kanssa kisaan, arvontaan tai tapahtumaan? Saisitko dravieri-tyypeiltä sähköpostiosoitteen, jotta voisit lähettää heille tuoreimmat draveri-tarjoukset, tai kutsua heidät uuden draiverin lanseerausjuhlaan tai testaamaan erilaisia draivereita. Mitä jos draiveri-ryhmä osallistuisi uuden draiverin kehittämiseen? Kuulet draiveri-ryhmän keskustelun sosiaalisessa mediassa, voit osallistua siihen ja olla pulssilla siitä mitä draivereista kiinnostuneet ihmiset sanovat kilpailijoista – ja sinusta.
Sosiaalisessa mediassa vietetty aika näin mutu-tuntumalla heitettynä nipistetään esim. television katsomiseen käytetystä ajasta. Sosiaalinen media on ajanvietettä ja viihdettä ja sitä ihmiset pääsääntöisesti sosiaalisesta mediasta hakevat. Sosiaalista mediaa käyttävä ihminen on täydellinen kumppani yritykselle, joka voi siihen tarpeeseen vastata. Ja mikä vielä parempaa, globaalissa markkinassa jokaiselle tuotteelle on kysyntää – ihan jokaiselle. Sosiaalinen media tuo globaalit markkinat käytännössä yrityksesi luokse. On sinun asiasi avaatko oven, kun kuulet kolkutuksen.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Lisää kommenttisi tähän!