torstai 28. tammikuuta 2010

Onko yrityksesi some-kunnossa?

Silläkin uhalla, että kuulostan tylsältä rauhoitellessani sosiaalista mediaa halajavaa hötkyilemästä, pysäytän innokkaat rajalla kysyäkseni mitkäs olivatkaan perusviestisi. Tai riippumatta siitä, kuinka innostunut itse olenkin sosiaalisen median mahdollisuuksista, ei olisi reilua, jos sanoisin jokaiselle, että Facebookin fanisivu on oikea ratkaisu. Onhan aivan eri asia esimerkiksi markkinoida yrityksille kuin kuluttajille. Sosiaalinen media ei ole menossa minnekään, ennen ryydloikkaa sosiaalisen median herkkukeitaalle, varmista nyt edes ensin onko yrityksesi some-kunnossakaan.


Siis vielä kerran:
Sosiaaliseen mediaan mennään perusviestit edellä. Sen tavoitteet sidotaan liiketoiminnan tavoitteisiin ja siihen käytettyä aikaa, rahallisia ja aineettomia panostuksia arvioidaan samoilla kriteereillä kuin muitakin viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteitä.

Joka päivä yritys toisensa jälkeen avaa oven sosiaalisen median maailmaan. Yhä useammin se tarkoittaa yrityksen fanisivua Facebookissa. Mistä tiedät, kantaako panostuksesi hedelmää? Tuhlaatko aikaasi sosiaalisessa mediassa silloin kuin sinun pitäisi tarttua puhelimeen? Mistä tiedät onko yrityksesi edes some-kunnossa?

Some-kunnossa olevassa yrityksessä ovat ainakin nämä asiat selvillä:
•Mitä sosiaalisessa mediassa tavoitellaan?
•Kenen vastuulla sosiaalisesta mediasta huolehtiminen on?
•Mitkä ovat yrityksen perusviestit?

Mitään haittaa ei ole myöskään siitä, että vilkaiset liiketoimintasuunnitelmaasi, mietit mitä sosiaalisesta mediasta haluat ja selvität itsellesi, mitkä ovat sinun yrityksellesi parhaat sosiaalisen median ratkaisut. Voipi olla suurikin yllätys, kun sanon tämän, mutta kaikille vastaus ei suinkaan ole fanisivu Facebookissa.

Esimerkiksi: Some-maailma BtoB-yrityksessä näyttäytyy hyvinkin erilaisena kuin BtoC-yrityksessä. Yhteistä kuluttajalle ja yrityksille suunnatussa liiketoiminnassa kuitenkin on, että matka sosiaaliseen mediaan alkaa viestinnän perusasioiden kautta. Kun tiedät, mitä olet tekemässä ja mihin tähtäät, elämä sosiaalisessa mediassakin on paljon helpompaa.

Tiedän yrityksestäsi nimittäin sen, että haluat lisätä myyntiä ja todennäköisesti myös saada lisää uusia asiakkaita, että saat lisää myyntiä. Siksi siis tärkeintä, mitä yrityksesi hyväksi voit tehdä, on sitoa myös sosiaalisen median tavoitteet liiketoimintasi tavoitteisiin.

Millä kriteereillä arvioit viestinnän ja markkinoinnin panostuksia liiketoiminnassasi? Miten mittaat saatavaa hyötyä. Jos tähän mennessä olet arvioinut, että myyntisi lisääntyy lehti-ilmoituksella 10 000 euroa ilmoitusta seuraavan kuukauden aikana, miten luot samanlaisen kriteeristön sosiaaliselle medialle? Sen rahalliset panostukset voivat olla pienemmät, mutta aineettomat panostukset sitäkin arvokkaammat.

Ikävästi sanoen Facebookin fanisivutehtaat muistuttavat tällä hetkellä koiranpentutehtaita, joissa tehdään valtava määrä pentuja uhraamatta ajatustakaan sille, mikä pentujen kohtaloksi koituu.

Tässä siis resepti sosiaaliseen mediaan:
Kaiva perusviestisi esille visiosta, päämärästäsi, tarkoituksestasi ja unelmastasi. Määrittele huolellisesti kohderyhmäsi ja hakeudu sitten potentiaalisten asiakkaidesi eteen viestiesi kanssa. Anna rakkautta, valoa ja huolenpitoa heille tarjoamalla lisäarvoa jo ennen kuin he avaavat lompakkonsa. Siten autat asiakassuhteen itämisen alkuun. Sitten saata idut rauhallisesti ja turvallisesti kuilun ylitse, näyttämällä, mitä palvelua tarjoat ja miten palveluistasi saa lisää tietoa. Kun asiakas on markkinointiviestiesi äärellä, huolehdi, että tuotat sellaista sisältöä, joka auttaa asiakasta joko ratkaisemaan pulman tai auttamalla asiakasta ostamaan sinulta palvelua, jolla hänen ongelmansa ratkeaa.

Huomaatko, kysymyksessä on paljon enemmän asiakkaasi kuin sinä? Olet palvelutehtävässä, myös sosiaalisessa mediassa.

Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!