Hypetyksestä huolimatta bloggaus ei sovi kaikille. Melkein kaikille se kuitenkin sopii tavalla tai toisella. Mieti seuraavia kysymyksiä ennen kuin sitoudut bloggaamiseen.
1. Onko sinulla aikaa käyttää useita tunteja kuukaudessa bloggaamiseen?
2. Onko blogillasi markkinointiviestinnän konseptiinne istuva blogikonsepti?
3. Osaatko tuottaa blogityylistä journalistista tekstiä?
4. Osaatko houkutella ja hersyttää blogitekstissä?
5. Lukevatko asiakkaasi blogiasi?
6. Onko kohderyhmälläsi jokin yhteinen nimittäjä, jonka pohjalle blogikonseptin voi rakentaa?
7. Saatko tuotettua ajankohtaista sisältöä blogiin?
8. Voitko kirjoittaa blogiin paljastamatta liikesalaisuuksiasi?
9. Istuuko bloggaaminen brändiinne?
10. Voitko tarjota asiakkaallesi blogin kautta riittävän hyvän brändikokemuksen?
Jos saat yli viisi ei-vastausta ja sinulla ei ole blogia, kehoittaisin harkitsemaan vielä kerran. Mitä mahdollisuuksia ei-vastauksissa piilee? Voisitko löytää ratkaisun ongelmaasi esim. hyödyntämällä viestinnän ammattilaisia? Tässä blogissakin on paljon vinkkejä, joilla pääset eteenpäin.
Itselläni kohta 1 on aito haaste. En halua perustaa taas yhtä blogia, jota ei ehditä päivittää. Toistaiseksi ratkaisuni on yritykseni sivustoon integroitu mikroblogi http://www.twitter.com/kristiinameme.
Miksi sinä et bloggaa? Vai bloggaatko? Bloggaako työnantajasi? Jos yrityksenne bloggaa: Teettekö sen ollaksenne katu-uskottavia vai onko blogi aidosti osa viestintästrategiaanne?
Toivon kommentteja etenkin tuonne omaan Twitter-mikroblogiini. Minulla on myös jokaiseen luettelon haasteeseen kehitysehdotus, joten autan mielelläni jos sait testissä ”vääränlaiset” vastaukset. Myös Rautalangan bloggaajat auttavat varmasti mielellään.
Keskustellaan lisää?
KristiinaMeme alias
Kristiina Pääkkönen
viestintäkonsultti, coach
MEMEgroup Oy
P.S. Kiitos Mari kirjoituspyynnöstä. Arvostan, että sain vierailla blogissanne. Sattuneista syistä jatkan edelleen ”kevytbloggaajana”, höpötellen Facebookissa, Twitterissä ja Brightkitessa. Se sopii minulle. Menestystä kivalle blogillenne!
P.P.S. Parin testikysymyksen pohjana on hyödynnetty australialaisen Stephen Bownesin THE QBRAND QBLOGin artikkelia “Why some brands should NOT be on Twitter”. Tutustu ihmeessä, etenkin jos kaipaat lisää argumentteja kieltäytymiselle. Mutta mieti myös mitä kilpailijasi tekee parhaillaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Lisää kommenttisi tähän!