torstai 26. marraskuuta 2009

Menestyksen resepti: viestintäsovellus

Minä rakastan yksinkertaisuutta. Loppujen lopuksi aika moni asia on sellainen, kun tarkemmin ajattelee. Yritysviestintäkin on aika yksinkertainen asia, jos sen vain niin haluaa nähdä.

Yksinkertainen on myös menestymisen resepti, jonka opin kuluneella viikolla Suomessa vierailleelta yritysjohdon valmentajalta Oddmund Bergeriltä. Hauskinta siinä on se, että samaa kaavaa voi soveltaa niin perhe-elämään, parisuhteeseen, yrityksen johtamiseen tai vaikkapa nyt sitten viestimiseen.

Yritetäänpäs.

Yllätys, yllätys: kaikki alkaa korviesi välistä. Omista ajatuksistasi. Ajatukset näet toistuessaan aikaansaavat uskomusten syntymisen – ja ajatustesi luonteesta riippuu, ovatko uskomuksesi myönteisiä vai kielteisiä. Kandee siis kelaa, mitä kelaa.

Toinen askel: määrittele menestys. Sitä ei kukaan muu voi tehdä puolestasi, sillä se tarkoittaa joka iikalle vähän eri asiaa. Jos pysymme viestintäesimerkissä, niin voit vaikkapa miettiä, millaiset asiat kuvaavat menestymistäsi tällä saralla. Saavutat tavoitteesi? Uusit kotisivusi, tuunaat uutiskirjettä, perustat blogin, yrityksestäsi on 4 sivun juttu Kauppalehdessä tai kasvatat myyntiäsi näin ja näin monta prosenttia?

Vai onko viestinnällinen menestyksesi 2010 se, että ylipäänsä alat viestiä, alat markkinoida?

Kolmas (ja ehkä tärkein) asia ovat tavoitteet. Sano ne itsellesi ääneen kirkkaalla ja kovalla äänellä tai kirjoita ne paperille. Ethän voi tietää, oletko päässyt tavoitteeseesi, jos et sellaisia ole edes päättänyt.

Sitten pääsemmekin aikatauluun. Sekin nimittäin tarvitaan. Tavoite ilman aikataulua on vähän kuin tiedottaja ilman budjettia; tiedetään kyllä, että jotain tarttis tehdä, mutta asiat tuntuvat leijuvan ilmassa epämääräisenä höttönä.

Ja herätys: aikataulu on tarpeellinen, mutta se ei ole hirttonarusi tai veruke lyödä läskiksi. Jos huomaat, ettet ole päässyt tavoitteeseesi aikataulussa, tee uusi aikataulu. Mutta hei, ei sentään loputtomiin. Tällä asialla ei pidä leikkiä; aikataulut kannattaa ottaa vakavasti eikä pitää niitä kuminauhoina.

Mitä vielä tarvitaan? No, se kaikkein isoin juttu eli toiminta. Tavoitteet, suunnitelmat ja aikataulut eivät koskaan toteudu, jos toiminta puuttuu. Tartu siis hommiin ja aloita nyt heti.

”Ihminen ei koskaan kasva ilman pientä askelta pois mukavuusalueeltaan”, sanoo Oddmund. Hyppää siis laatikostasi ulos ja tunne, miltä sen ulkopuolella tuntuu.

Mitkä ovat sinun tavoitteesi vuonna 2010?

- minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!