torstai 5. marraskuuta 2009

Ikkunaverhot uusiksi ja sassiin

Pienen tai vähän isommankin yrityksen (tai yhteisön tai yhdistyksen) viestintäasiat voivat olla ihan millä tolalla tahansa. Kaikkea on tullut nähtyä ja koettua silläkin saralla vuosien varrella.

Toiset, ja jopa vähän isommatkin firmat ajattelevat, että viestintä on asia mikä hoituu itsekseen tai vahingossa – tai jos ei hoidu, niin mitä sitten. ”Me nyt kuitenkin valmistamme täällä meidän tehtaallamme näitä maailman hienoimpia, laatusertifioituja mutterinosia. Kyllä meidän insinöörit tietävät, että prosessit skulaavat eivätkä asiakkaatkaan valita.”

Toisaalta tiedän yhden hengen pienyrityksiä, joissa viestintä on yksi tärkeimmistä menestyksen elementeistä. Homma pelittää: firma tuottaa kuin sementtimylly raksalla uusia asiakasviestejä ja verkottuu minkä kerkiää. Ollaan mukana messuilla ja laitetaan jopa lehteen ilmoitus. On toimiala mikä tahansa, yrittäjä profiloituu kovaa vauhtia oman alansa osaajaksi ja ammattilaiseksi. Ja kassa kilisee.

Ensin mainittu mutteriporukka on onneksi sukupuuttoon katoamassa oleva lajike. Muutoksen tuulet alkavat puhaltaa esimerkiksi silloin, kun asiakaskunnassa käy kato syystä tai toisesta. Karkkilalainen mutteritehdas huomaakin kilpailevansa saksalais- tai jenkkiläisyrityksen kanssa samoista markkinoista. Kotisivut on tehty joskus 10 vuotta sitten ja Uutisia-osastolla on tuorein päivitys 2 vuotta sitten maaliskuulta. Mutteriesitekin alkaa näyttää enemmän Pravdalta kuin modernilta asiakasmedialta.

Mutteritehtaan haaste ei välttämättä ole viestintä- ja markkinointikanavien pikainen freesaus tai firman logon lifting-hoito. Ensiapu ei välttämättä auta, jos potilaalla ei ole pulssia.

Yrityksessä on keskitytty niin pitkään mutterinkulmien hiomiseen, että muu maailma on pikkaisen päässyt unohtumaan. Toimitusjohtajalla on kylläkin kalvava tunne, että jotain tarttis tehdä – mutta mitähän se olisi? Kilpaileva yritys, ryökäle soikoon, on tehnyt asiakaslehden ja se makaa toimarin pöydällä muistuttamassa siitä, että perässä tullaan ja hiljaa.

Väistämätön hoito-ohjelma pitää sisällään askeleen ottamisen kauemmas ja koko joukon kysymyksiä: keitä me olemme ja mitä teemme? Mitä tavoittelemme ja millä keinoin? Missä liikkuu markkina-alueemme rajat? Miten hinnoittelemme ja miten määrittelemme tuotepolitiikkamme? Mitkä ovat avainviestimme ja miksi?

Auts, ei helppoa, ei. Mutta välttämätöntä, sanoisin. Jotta vakavasti otettavaa, laadukasta viestintää tai markkinointia voidaan tehdä ja saavuttaa sillä myös haluttuja tuloksia, pitää isot linjat olla selvillä. Viestintä ja markkinointi kun lähtee aina yrityksen omasta strategiasta.

Kun se on selvillä, voidaan keskittyä vaikkapa uutiskirjeen lanseeraamiseen, verkkokaupan virittämiseen, asiakaslehden synnyttämiseen – tai vaikka ikkunaverhojen uusimiseen, jos niikseen tulee.

- minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!