torstai 12. marraskuuta 2009

Ommellaanko ne verhot sittenkin?

Helkkari soikoon: juuri kun ehtii muodostaa mielipiteen jostain asiasta, niin kohta huomaakin joutuvansa kyseenalaistamaan oman kantansa.

Tällainen kvanttiloikka kävi allekirjoittaneelle edellisen blogin jälkeen. Siinähän olin topakasti sitä mieltä, että ensin pitää katsoa asiakkaan suuret linjat ennen kuin mitään järjellistä viestintää tai markkinointia kannattaa edes aloittaa. Eli että katsotaan yrityksen strategiaa ja markkinoinnin strategiaa ensin ja vasta sitten synnytetään asiakkaalle esimerkiksi uutiskirje.

Kohta blogin kirjoittamisen jälkeen huomaan istuvani vastapäätä asiakasta, joka juuri nimenomaan EI halua suuria linjoja, vaan lehdistötiedotteen ja mielellään heti.

- Olen kurkkuani myöten täynnä hienoja viestintä- ja mainostoimistoja, jotka puhuvat palaverissa suut ja silmät täyteen suuria linjoja ja kokonaiskuvaa ja jotka haluavat tehdä kaiken ihan alusta ja uusiksi. Mikään vanha ei heille kelpaa, latelee asiakkaani.

Mitäpä siihen vastaamaan. Jos tämä on asiakkaan todellisuus, niin sehän on se. Siitä lähdetään liikkeelle. Kirjoitetaan se lehdistötiedote nyt saman tien pois kuleksimasta.

Asiakashan on aina oikeassa – en minä. Kun kerran asiakas haluaa saada jotain konkreettista vastinetta rahoilleen, pelkkä (omasta mielestäni) superhieno strategia-pläjäys ei paljon lämmitä, jos henkilöstön tiedotustilaisuus on huomenna ja kalvot puuttuvat.

Eli tämä on nyt sitten selvä tästä lähtien: aina ei tarvita superremonttia ja kantavien seinien purkua, jos ikkunaverhojen ompelulla pärjää. Kyllä niitä logoja ehtii stailaamaan sitten myöhemminkin.

Tärkeintä onkin se, että asiakas tietää mitä haluaa. Silloin viestintätoimiston on helppo palvella. Aidosti ja oikeasti asiakaslähtöisesti.

- minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!