maanantai 23. marraskuuta 2009

Maistuisiko lisää sosiaalisen median kakkua?


Jokin aika sitten kerroin, että sosiaalisen median kakussa on 12 palaa. Näistä kolme ensimmäistä ovat:

 
1) Ota selvää, missä asiakkaasi ovat ja mene sinne 
2) Kuuntele mistä puhutaan, ja kuinka toimitaan eli opettele tavoille
3) Osallistu, sitoudu ja avaudu. Sosiaalisessa mediassa, olemalla oma itsesi ja avaamalla omaa elämääsi muille ihmisille, onnistut markkinoinnissa paremmin kuin pelkällä myyntityöllä.

 
Ensimmäinen tarkoittaa luonnollisesti sitä, että kuten ihan oikeassakin maailmassa niin myös virtuaalisesti sinun täytyy ensin löytää omat ihmisesi. Tilanne näyttäytyy aivan erilaisena, jos etsit vaikkapa kosmetiikkatuotteiden käyttäjää kuin jos myyt palvelujasi esimerkiksi lakimiehille, rakennusalan ammattilaisille tai suurtalousemännille. 

 
Oletko huomannut, kuinka erilainen tunnelma eri sosiaalisen median kanavissa vallitsee? Suomi24 on lähes legendaarinen provosoivine nimimerkkeineen ja mielipidefanaatikkoineen, Facebook leppoisampi ja positiivisempi, tai Twitter, jonka 140 merkkiä pakottaa ihmisen olemaan napakka, ehkä hauska tai jopa satiirinenkin, ettei olisi kuolettavan tylsä. Ning-yhteisöä, johon kuulut, sävyttää omanlaisensa yhteisökulttuuri. LinkedIn on saanut varsin asiallisen leiman, ja sitä sävyttää monta kertaa myös jäykähkö juhlallisuus, jossa ihmisen lähestymiselle on luotu jo alkuporteilla aika korkea kynnys.

Tavoille opetteleminen tarkoittaa siis sitä, että otat selvää, kuinka eri sosiaalisen median kanavilla toimitaan. Tämähän ei missään nimessä tarkoita sitä, ettet voisi toimia toisin, täsmälleen kuten itse haluat. Kysymys on ennemminkin siitä, kuinka itse näillä kanavilla viihtyy ja mikä tuntuu omalta tai mikä vieraalta ja tietenkin siitä, että missä kohderyhmääsi kuuluvat ihmiset viihtyvät.

 

Osallistuminen, sitoutuminen ja avautuminen ovat parhaimmillaan myönteistä kehittyvää vuorovaikutusta ihmisten kanssa. Kysymys on pitkäaikaisen asiakassuhteen rakentamisesta, jossa laitat itsesi likoon. Osallistut keskusteluun ja tuot osallistumisellasi ihmisille jotain lisäarvoa osaamisellasi ja välittämiselläsi. Sosiaalisessa mediassa kuunteleminen on yksi parhaita tapoja löytää oikeat ihmiset ja oikeat tavat toimia.

 

Kolme seuraavaa somekakun palaa muistuttavat siitä, että hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty:

 

4) Määrittele perusviestisi

5) Valitse käytettävät sosisaalisen median työkalut

6) Määrittele sosiaalisen median viestinnälle ja markkinoinnille tavoitteet

 
Somekakkua mutustelee Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!