perjantai 22. tammikuuta 2010

Jäätkö sosiaalisen median areenalla kilpailijoidesi jalkoihin?

Olen kysynyt menneinä viikkoina aika kivuliaita kysymyksiä monelta yrittäjältä: Onko oikeasti totta, että sinulla ei ole aikaa keskustella asiakkaidesi kanssa, oppia tuntemaan heidän tarpeitaan ja syventää asiakassuhdettasi? Eikö sinulla ole aikaa miettiä uusien asiakkaiden löytämistä ja ratkaisujen etsimistä asiakkaillesi? Siis onko sinulla todella niin kiire, että et ehdi myydä asiakkaallesi tuotteitasi, olla kiinnostunut palvelujesi ja tuotteidesi kehittämisestä yhdessä nykyisten ja tulevien asiakkaidesi kanssa? Mitä sitten yrityksessäsi tehdään, joka on niin paljon tärkeämpää kuin myynti, markkinointi, asiakassuhteet tai asiakkaasi palvelukokemukset?


Uskoisin, että olemme yhtä mieltä siitä, että niin tärkeää kuin arkistoiminen, toimiston siivous, postissa juoksentelu, puhelimeen vastailu, tavaroiden etsiminen ja paperin kaivaminen jumittuneesta kirjoittimesta onkin, mikään ei voi tärkeysjärjestyksessä ohittaa asiakkaidesi kanssa toimimista, myymistä, markkinoimista ja ratkaisujen etsimistä asiakkaallesi tai tuleville asiakkaillesi. Ne ovat yrityksesi elämänlanka, jatkuvuuden ja tulevaisuuden tae.

Painin itse täsmälleen saman todellisuuden kanssa. Tulostimesta loppuu muste, puhelin soi ja kirjanpitäjä odottaa lippuja ja lappuja. Tietenkin juuri se paperi, jota etsit, on tarkalleen jossain muualla kuin kuvittelit sen olevan. Työstä käy yrityksen pyörittäminen ja jokaisen asian hoitaminen ilman blogeja, Facebook-surffailua tai Twitterin päivitystäkin.

Kipeät kysymykset kumpuavat tietenkin oletuksesta, joka valitettavan monella on, että yrityksessäsi ei ole aikaa sosiaaliselle medialle. En mitenkään haluaisi hiertää suolaa haavoihin, mutta sinun on hyvä ymmärtää, että sosiaalinen media muuttaa kilpailua radikaalisti.

Ne, jotka aiemmin eivät olleet alallasi kilpailijoitasi maantieteellisistä syistä, nyt he ovat. Riskisi on, että jos he profiloituvat asiantuntijoiksi, alansa parhaimmistoksi, sosiaalisessa mediassa ja tarjoavat sinun asiakkaillesi ratkaisuja, joita sinäkin voisit tarjota, mutta et tarjoa, (koska olet tonkimassa viivoittimella tukkeutunutta kirjoitintasi) he ottavat asiakkaasi.

Sosiaalinen media ei ole menossa pois. Sen muodot muuttuvat, se kehittyy ja muokkaantuu koko ajan, mutta se ei ole mikään ohimenevä ilmiö, se on ihmisten tapa kommunikoida. Siksi sinun täytyy löytää oma vastauksesi esittämääsi Miksi minunkin pitää sinne mennä? -kysymykseen.

Sitran kehittämispäällikkö Karoliina Luoto vastasi mielestäni positiivisen napakasti Ylen Aamu-tv:n toimittajan esittämään "Ihan rehellisesti puhuen onhan se sosiaalinen media aikasyöppö, onhan?" -klassikkokysymykseen sanoessaan, että ihmisten väliseen kanssakäymiseen kuluu aikaa, olit sitten verkossa tai et.

Tosiaan, en näkisi mitään järkeä siinä, että ajan säästämisen toivossa lopettaisimme kanssakäymisen toisten ihmisten kanssa. Karoliinan kommentti auttaa ymmärtämään sosiaalista mediaa näkökulmasta, jossa viestintäkanavat ovat uudenkarheat, mutta ihmisten välinen vuorovaikutus ja kanssakäyminen meille kaikille kotoisan tuttua.

Itse kuvaisin asian siten, että jos tiedät, että kaikki asiakkaasi kokoontuvat lauantaiaamuna torille, kannattaa ehkä mennä sinne torille. Voi olla aika turhaa viritellä kanssakäymistä Facebookissa, silloin kun tyypit ovat torilla. Jos taas ne ovat pohtimassa syntyjä syviä Suomi24:ssä tai Facebookissa, voisi olla viisasta tupata itsensä mukaan keskusteluun, varsinkin, jos kilpailijasi jo suvereenisti pyörähtelevät sosiaalisen median areenalla. Sitä suuremmalla syyllä, jos kilpailijasi eivät vielä ole pelipaikalle ehtineet.

Totta on, että jokainen yrittäjä, (tai ainakin 74 % taannoisen Mainostajien
liiton teettämän mainosbarometrin mukaan), haluaisi lisätä toimenpiteitä sähköisellä markkinointiareenalla. Fiksu yrittäjä ymmärtää, että siinä on riskejä, jotka pitää ottaa huomioon. Tarvitset suunnitelman. Askeleet, toimenpiteet, aikataulun - ja tahtoa pitää niistä kiinni.

Joko tiedät mistä aloitat?
Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää kommenttisi tähän!