Tuli hinku jatkaa viime viikon blogitekstiä, sillä huomasin olleeni tapani mukaan taas varsin lennokas ja vetäneeni kurvit suoriksi kuin suomalainen rallikuski Jyväskylän metsissä. Taisi vähän soraakin roiskua siinä kaasutellessa.
Mutta siis ihan vakavasti ottaen: Miten sinne julkisuuteen pääsee? Onko muita keinoja kuin vetää viestintäkonsulttia hihasta tai nousta lööppien kuningattareksi tai kuninkaaksi toilailluillaan?
No tottahan toki. Tämä nyt esittelemäni konsti on ehkäpä se suosituin suomalaistenkin yritysten keskuudessa. Ei ehkä helppo eikä nopea, mutta pitkässä juoksussa varsin toimiva tapa.
Ihan ensin kannattaa asettaa tavoitteet julkisuuden suhteen. Onko sinulla halu päästä valtakunnan ykköskaartin mediaan vai tukeeko liiketoimintaasi paremmin se tuttu, kotiin päin lämpiävämpi paikallislehti? Entä kiinnostaisiko näkyvyys oman ammattialasi erilaisissa julkaisuissa tai paikallisten sanomalehtien yrittäjäsivuilla?
Se, missä ovat nykyiset ja tulevat asiakkaasi ja markkina-alueesi, määrittelee myös tavoitteesi julkisuuden suhteen.
Toiseksi: ala ajatella itseäsi oman yrityksesi keulakuvana ja ykkösmarkkinointiheebona. Sinä Oy:ssä juuri teikäläinen on se PR-päällikkö, joka luo suhteita ja pönkittää firmasi julkisuuskuvaa. Ei siis ole yhdentekevää, mitä teet ja lausut ihmisten ilmoilla.
Se, mitä yrityksestäsi ajatellaan, syntyy monen tekijän summasta: miten itse näyt erilaisissa tilaisuuksissa, messuilla ja ylipäänsä verkostoitumassa. Millaisia keskusteluja käyt yrittäjäjärjestön kokouksissa tai kauppakamarin kissanristiäisissä? Keitä tunnet? Entä millaisia postauksia teet blogiisi, puhumattakaan muusta verkkoläsnäolostasi – saavatko asiakkaasi lisäarvoa fanittaessaan yrityksesi sivuja Facebookissa? Millaisia statuspäivityksiä teet ja miten usein?
Suhdetoiminta on pitkän matkan laji. Sitten, kun olet profiloitunut oman alasi ammattiosaajaksi ja asiantuntijaksi, mediakin alkaa EHKÄ kiinnostua sinusta. Sen merkki on se, että paikallislehden toimittaja (jonka tässä vaiheessa jo tunnet) soittaa sinulle kysyäkseen kommenttiasi oman alasi ajankohtaiseen kysymykseen juuri siellä sinun kotikylälläsi.
- minna
PS. Joko olet muuten tutustunut Gurumarkkinointi-blogiin? Siellä sivutaan tätäkin teemaa Jari Parantaisen luotsaamana. Rautalanka suosittelee.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Lisää kommenttisi tähän!